A bajai fideszes városvezetés 2019-et a Fiatalok éve címen hirdette meg. Vajon a bajai és környékbeli fiatalok mennyire élvezték ezt a kiváltságot? 2019 valóban az élmények éve volt számukra, amely során nekik kedvezőbbé vált az életük?
2019-ben három alapvetés van, amely egy fiatal életét lényegesen befolyásolja és érinti mindennapi életvitelét. Ezek a következők: munkahely, lakás és kulturált szórakozási lehetőség.
Nézzük, hogy az idei évre mi a realitás egy bajai fiatal számára!
A munkahely területén már Baján is jelentkezik a munkaerőhiány több szakmában, azonban nem történtek alapvető változások. Nem jöttek autóipari vállalatok, nem érkezetek jelentős beszállítók a városba. Mivel se autóút, se az M9-es autópálya nem érinti Baját, ezért nem beszélhetünk érdemi munkahelyteremtésről, de nagyobb gyárak sem költöztek ide.
A városban és vonzáskörzetében míg egyes területeken már munkaerőhiány lépett fel, addig más terülteken jelentős munkanélküliség van.
A fő kérdés, hogy mi vonz ide egy fiatalt és mi tartja itt? A munkahely mellett a lakás. Irreálisan felmentek az albérletek árai, ahogy az ingatlanok árai is az egekbe szöktek (pl. az újvárosi lakótelepen).
Az önkormányzat saját és állami tulajdonban lévő ingatlanjaiból (pl. Laktanyák) sem csinált olyan jellegű szociális lakásokat, amelyeket olcsó lakásként saját tulajdonba megvásárolhatnának. Sem Baján sem országosan nem valósult meg állami, esetleg önkormányzati támogatással olyan lakáskassza, amelynél ötezer-húszezer forint havi albérlet (jelenleg havi hatvanezer) mellett havonta húszezer forint befizetésével tíz-tizenöt év elteltével saját lakást vásárolhatna egy fiatal.
A szórakozási lehetőségekben is jelentős hiányosságok vannak a városban. Tíz esztendeje, vagyis egy évtizede beszélünk Baján egy multiplex moziról (a városban egykor három mozi is működött). Havonta egyszer van mozgó mozi, azonban a kettő élménye nem összehasonlítható.
Igaz, hogy a sport területén történtek beruházások, műfüves pályát hoztak létre, kalandparkot alakítottak ki, azonban ezek a szórakozásnak csak szűk szegmensei. Ha a húsz és negyven év közötti korosztály szórakozni szeretne, akkor inkább elmennek Pécsre, Szegedre és Szekszárdra. Ott vásárolnak, ott mennek moziba és plázába. Ezek miatta a város kereskedelmi szegmensei, pl. a ruházati üzletek nem profitálnak, hiszen gyakran a bajai és környékbeli vásárlók más városokban költik el a pénzüket.
Legtöbb esetben egy Baja környéki fiatal már inkább Kiskunhalasra megy moziba, hiszen ott már van.
Mivel sok fiatalnak már nem Baja a szórakozási központ, ezért a hozzájuk kapcsolódó mikrovállalkozások is stagnálnak, egyre rosszabb helyzetbe kerülnek.