A vámpírkormány újabb felesleges beruházásba tolja az adófizetők pénzét. Nálunk 65 milliárdból jön ki, külföldön jóval kevesebből – és még csak meg sem térül soha.
Semmi sem drága, ha sportról van szó. A stadionok és a foci viszik a pénzt rendesen, de úgy látszik, még egy veszteséggyárat varrnak a nyakunkba.
Hajdúnánáson építik meg a magyar motorverseny-pályát, amely várhatóan 2023-ra készül el. A beruházás a pénzégető hagyományoknak megfelelően brutális összeget, 65 milliárd forintnyi közpénzt emészt fel.
A MotoGP-pályához szállodák, konferencia- és oktató központok is kerülnek. A kormány szerint legalább akkora biznisz lesz, mint egy F1-es nagydíj, a befektetés abszolút megéri az árát.
Nálunk ez is sokkal drágább
A G7 számításai szerint azonban ez teljesen ellentmond a józan észnek: A projekt nem hogy nem térül meg, de folyamatos pénzátömlesztésekkel kell majd életben tartani.
A példa szerint az amerikai, jóval összetettebb pályát kb. 56 milliárd forintnak megfelelő összegből, a finn pályát pedig nagyjából 4,5 milliárd forintból húztak fel. A hozzáállás is teljesen más, ugyanis mindkét esetben befektetőket kerestek, míg az állam maximum 1/3-át állta a költségeknek.
Nem ez az első itthoni terv egyébként: 2008-ban mai árfolyam szerint 28 milliárdból akartak Sávolyban versenypályát építeni, azonban 2 éven belül a beruházás elakadt. Azóta is félkészen áll.
Érdekes továbbá, hogy a mogyoródi Hungaroringet elvetették, mint lehetséges helyszínt. Pedig a 25 milliárdos fejlesztésbe részben azért kezdték bele, hogy alkalmassá tegyék ilyen jellegű versenyek megrendezésére.
Csak bukni fogunk rajta
A G7 vizsgálta még a megtérülést is, ehhez figyelembe vette az európai pályák üzleti beszámolóját. A végkövetkeztetés:
(…) kétszáz év alatt akár meg is térülhet az új magyar MotoGP-pálya. Ez azonban csak egy elméleti számítás, mert ha a karbantartási és a finanszírozási költségeket is figyelembe vesszük, akkor borítékolható, hogy sosem éri el a projekt a megtérülést.
Arról nem is szólva, hogy a Hungaroring Sport Zrt. idén 14 milliárdot kapott, hogy meg tudja rendezni a versenyeket, főként a Forma-1-es nagydíjat. Ami ugye nagyon jó nekünk, mert sok pénzt hoz – a probléma, hogy biztosan nem annyit, amennyit eléget.